Some marketing tips for smaller stores / retailers

(The English text is after the Finnish one)

Usein tavatessani kauppiaita, he kertovat aina markkinoinnin vaikeudesta. Ideoita on vaikea löytää ja kaikki toimenpiteet maksavat maltaita. Varmaankin yksi suuri syy on se, että monilla kauppiailla päivä menee aika pitkälti omassa kaupassaan ja näkökulma on sitten usein se seinien sisällä näkyvä. Pitkän päivän jälkeen ei enää hirveästi jaksa ideoida, vaikka se tärkeää olisikin. Olen pohtinut, millaisia keinoja olisi tarjolla pienten kauppojen markkinoinnin avuksi. Tässä muutama vihje:

IDEAT

  • Kalenteri on täynnä hyviä ideoita, joka päivä on jonkun nimipäivä tai joku merkkipäivä. Niitä kannattaa surutta hyödyntää. Tänään (21.9.) on Mervin, Gunvorin (ruotsi) ja Dimitrin (ortodoksinen) nimipäivä ja Maailman Rauhanpäivä. Löytyisikö niistä ideaa markkinoinnille.
  • Ulkona on kaunis, aurinkoinen ilma, millaisia ideoita siitä saisi markkinointiin.
  • Mitä kotikaupungissasi tapahtuu, löytyykö niistä jotain ideoita, joita voit hyödyntää omassa markkinoinnissa.
  • Mitä tapahtuu somessa ja mistä nyt puhutaan, siitä löytyy aina ajankohtaisia ideoita.

MAINONNAN KUSTANNUSTEHOKKUUS

  • Hyödynnä tavarantoimittajan mainonta. Jos iso yritys mainostaa tuotteitasi televisiossa tai lehdissä, kannattaa hyödyntää mainospanos ja tuoda myös itse samoja tuotteita esille.
  • Hyödynnä paikkakunnan tapahtumat. Kun paikkakunnalla on joku hiukan isompi tapahtuma, sinne tulee aina matkailijoita. Myös paikkakunnan oma väki avaa kukkaroaan helpommin, jos voit tarjota jotain tapahtumaan liittyvää. Tästähän on hyviä kokemuksia vaikka Porissa tai Savonlinnassa.
  • Keskitä viestisi ja toista sitä. Me kuluttajat kohtaamme päivittäin tuhansia viestejä. Jos siis haluat tehdä puhuttelevaa mainontaa, keskitä se yhteen tuotteeseen ja toista sitä. Kun ihminen huomaa selkeän viestin ja se puhuttelee häntä, saat hänet kauppaan. Kaupassa voit sitten myydä myös muita tuotteita.
  • Käytä materiaalia erottuvasti: isoja kokoja, yhdessä paikassa sisällä ja toistona sama viesti ulkona sekä myös mediassa, oli sitten kyseessä Facebook tai paikallislehti.
  • Älä aina mainosta hintaa. Hinta on helppo keino, mutta a) se rapauttaa hintamielikuvaasi, b) se syö katetta ja b) se on helppo kopioida. Käytä muita houkuttimia, esimerkiksi sanat: UUSI, JUURI SAAPUNUT, RAJATTU ERÄ, VAIN TÄNÄÄN, FACEBOOKISTA / TELEVISIOSTA TUTTU houkuttelevat oikein hyvin.

MAINONNAN HOUKUTTELEVUUS

  • Rajaa aika ja vaihda tuotetta. Tämä antaa asiakkaalle kuvan aktiivisuudesta. Jos kauppa näyttää nuivalta ja pysähtyneeltä, se ei houkuttele ketään.
  • Hyödynnä näyteikkunaa (jos sinulla sellainen on) ja julkisivua. Puhuttele ohikulkijoita näyttävästi.
  • Herätä asiakas, älä ole ujo. Jos haluat kertoa asiakkaalle jotain, tee se näyttävästi ja rohkeasti. Me asiakkaat olemme niin turtuneita tylsään mainontaan, että meitä pitää herätellä kunnolla.
  • Kun mainostat, rakenna tuotteista myös erikoisesillepano. Kun asiakas on kaupassa, hyvä ja houkutteleva esillepano myy varmasti.

Ja kaikkein tärkeimpänä: luovuus on rajaton voimavara ja monesti lähes ilmainen. Luovuutta voi rakentaa olemalla kiinnostunut erilaisista asioista, seuraamalla asiakkaita, katsomalla mitä kilpailijat tekevät, matkustamalla, lukemalla, tekemällä asioita, jotka ovat vieraita tai epämukavuusalueella, tutustumalla uusiin ihmisiin ja niin edelleen. Luovuutta voi kehittää haastamalla itsensä, ajattelemalla ja hyppäämällä välillä pois tutuista ympyröistä.

 

Some marketing tips for small stores

 

When I meet small retailers they always complain how difficult it is to do marketing. Whether it is difficult to get ideas or the activities are costing way too much. One reason for these complaints is surely that the retailer’s vision is often limited to the walls of the store. They have to work in the store long days and after hard day’s work they may be too tired to think and search for ideas. Therefore I try here to give some simple tips for easing the small retailer’s marketing work.

GETTING MARKETING IDEAS

  • The calendar is full of ideas: everyday somebody has a name day, which can be utilized in marketing. Also nearly everyday is a birthday of somebody, some official day for celebrating something etc. Use the calendar.
  • Presently we have a lovely, sunny day here in Helsinki – think how to utilize the weather.
  • What’s happening in your surroundings / at your hometown. There are lots of happenings that can be utilized commercially.
  • What’s going on in the social media – all the current targets of interests create good basis for a marketing campaign.

COST-EFFICIENCE ADVERTISING

  • You do have only small advertising budget. No worry, use other people’s money and focus on the main message.
  • The manufacturers and suppliers advertise quite a lot. If you sell their items, schedule your ads going on at the same time – the message is stronger and you get more repetition, which increases the efficiency of your ad.
  • Utilize local happenings. When there is even small happening that can create a good theme for your business. Use the happening as a major team and create bundles and offers that suit to the theme. Thus you get better visibility, even if you have not too much money.
  • Focus on your main message and repeat it. Us consumers meet thousands of messages daily, the more often we see your ad the easier we remember it. Do not try to tell everything in your ad – focus on the main message.
  • Use your in-store advertising material so that it really makes an impact. Use large signs, concentrate your signs on certain places and repeat. Repeat the same message also in the mass medias (if you use those) and in social media.
  • Do not always use price as the main message. I agree that price reductions can increase the customer flow, BUT using price you are throwing money away, it erodes your price image, it eats your profits and it is easy to copy. Use other reasons to buy, for example following words: NEW, JUST ARRIVED, LIMITED AMOUNT, ONLY TODAY, THIS YOU HAVE SEEN IN THE FACEBOOK etc. But if you really are in need of cash – use price.

THE ATTRACTIVENESS OF ADS / MARKETING

  • Limit the promotions time and change products often. This creates and active image and keeps your store interesting.
  • Utilize store windows and store front. Make a strong impression to all by-passers.
  • Make an impact, be bold. If you have something to tell, make it in an imposing way. We all are so bored of dull advertising that you have to wake us up.
  • When you have an ad – anywhere – be sure that you build a special display in the store of the products you advertise. When you have the customer in the store, an impressive and well-executed display will surely sell. An advertisement without a product display is waste of money.

And the most important thing: creativity is a limitless and often free resource. We all are creative, some are more, some are less. But you can develop of your creativity – just open your mind and the rest will follow! You build your creative resources by being interested in different matters, by talking to different people, by boldly going somewhere, where you never have been, by going to areas of inconvenience by reading and by thinking. Challenge yourself and start improving your creative thinking.

Kategoria: Yleinen